Sunday, January 25, 2015

12 Fokus Utama Penjawat Awam Perak - YAB Menteri Besar Perak



Semasa Executive Talk pada 22 Jan 2015 yang lalu YAB Menteri Besar Perak telah menggariskan 12 Fokus Utama untuk penjawat awam iaitu:

1. Selesaikan masalah banjir

Kita perlu tangani masalah yang timbul pasca banjir, iaitu masalah kesihatan dan jangkitan penyakit seperti demam denggi dan leptospirosis. Membaik pulih sistem saliran, perparitan dan rumah-rumah yang rosak. Marilah buat kerja bersama-sama untuk selesai masalah ini. Terima kasih dan tahniah diucapkan kepada hero dan heroin yang tidak didendang tetapi melaksanakan tugas dan tanggungjawab dengan baik dan penuh amanah. Tuan-tuan dan puan-puan telah melaksanakan pengurusan banjir yang terbaik dan diiktiraf oleh pemimpin negara.

2. Majlis Bandaraya dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) khususnya Majlis Bandaraya Ipoh (MBI)

Saya ulang peringatan yang diberi pada tahun lalu iaitu beri perhatian kepada lima perkara iaitu rumput mesti dipotong, sampah sarap dibersihkan, longkang perlu dibersihkan, lanskap dan keindahan dipertingkatkan, lampu jalan perlu diceriakan. Bandar perlu ada roh, perlu ada identitinya, Jangan buat perancangan yang akan merosakkan aspek ini. Jangan tebang pokok-pokok besar. Pastikan semua bandar di Perak ceria. Jalan berlopak, sila segerakan pembaikannya. Pembaikan perlu dilakukan 24 jam selepas kita terima aduan daripada rakyat. Ini melibatkan soal nyawa pengguna jalan raya terutama penunggang motosikal.

3. Teruskan Turun Padang

Program 3P iaitu Padang, Perasaan dan Penyelesaian perlu diteruskan dan diaktifkan, teruskan laksana program 3P di setiap daerah. Kita turun padang, rasai masalah rakyat dengan perasaan dan empati, sama-samalah selesaikan masalah mereka. Saya akan turun padang sebagaimana komitmen yang telah saya berikan.

4. Isi kekosongan jawatan
Jika berlaku kekosongan jawatan, segera isi jawatan itu. Jangan sampai berbulan-bulan tidak diisi. Sebagai contoh, jawatan pengarah di jabatan. Kita perlu ketua di pejabat, apabila pengarah tiada, bagaimana kakitangan hendak melaksanakan tugas secara efektif.

5. Semak kualiti kerja-kerja terutama projek infra. 
Rakyat sudah semakin pandai menilai kualiti kerja yang dilaksanakan oleh jabatan awam. Contohnya, kita belanja RM7 juta untuk projek jalan kampung di Pos Kemar tetapi sekali kena hujan lebat, jalan tersebut rosak teruk.

6. Cadangan projek-projek untuk RMK-11 
YAB Perdana Menteri akan umumkan pada bulan Mei ini. Kita perlu buat persediaan cadangan-cadangan ini. Pastikan Perak ada IPD-IPD yang baru, usaha meningkatkan kualiti infrastruktur di Pulau Jarak, menaik taraf institusi pengajian tinggi (IPT) negeri kepada IPT awam.

7. Bincang dengan kerajaan negeri untuk keutamaan projek-projek negeri.

8. Semak manifesto Barisan Nasional (BN)
Ini janji kita, tolong pantau sama-sama, contohnya kita janji 20,000 unit perumahan mampu milik. Telitikan semua janji-janji ini, kita sangat serius dalam perkara ini.

9. Kurangkan jenayah
Tidak guna negeri maju kalau rakyat kita rasa takut. Bagus dengan adanya indikator yang menunjukkan turun naik jenayah, tetapi kena ingat ketakutan itu berkaitan dengan perasaan yang menghantui rakyat. Mereka akan rasa tidak selamat untuk bekerja dan sebagainya.

10. Perangi dadah
Ini masalah serius yang meresapi anak-anak kita. Dadah sekarang murah dan mudah diperolehi.

11. Kesihatan rakyat
Ambil perhatian tentang kesihatan rakyat - leptospirosis, denggi. Nyamuk tak kenal darjat, SS pun kena denggi. PBT dan jabatan kesihatan perlu bertindak. Jangan ambil mudah demam yang berlarutan.

12. Minta semua jabatan membantu untuk menambah hasil negeri bagi mencapai matlamat pembangunan negeri dan pertumbuhan negeri.

No comments: